Marketing en de GDPR/AVG: drie dingen die je niet moet vergeten

Auteur:

Natuurlijk, de GDPR/AVG is in aantocht. Dat wisten we al. De boetes zijn hoog. Heel hoog. Check. Wisten we ook al.

Ik spreek veel klanten die zich zorgen maken over hun marketing verdienmodel. Dat zijn vaak bedrijven die veel mailen, leven van bannering of retargeting doen. Vooral grote online uitgevers onder mijn klanten maken zich zorgen.

Mailen: kan dat nog zomaar?

Natuurlijk, mailen kan nog steeds. Er zijn echter wel wat maars. Een van de uitgangspunten van de GDPR is dat privacy het uitgangspunt vormt. Eerder was bij veel bedrijven het omzeilen van privacy tot kunst verheven. Dat mag niet meer. Privacy in default wordt dat genoemd. In principe heb je privacy tenzij je toestemming geeft.

Je moet als marketeer dus vaak om toestemming gaan vragen. Dit weekend logde ik bij ziggo in. Ik heb het abonnement opgezegd en wilde nog even een paar facturen downloaden voordat ik niet meer kon inloggen.

Ik zag toevallig wat nieuwe privacy instellingen, natuurlijk in het kader van de GDPR. Wilde ik mails ontvangen als marketingvorm? Wilde ik bezoek aan huis? En zo nog een paar. Ze stonden allemaal aangevinkt. Nu vergeet ik nog wel eens wat, maar ik weet zeker dat ik hier nooit ja op heb gezegd. Dit is dus uitdrukkelijk niet de bedoeling van de GDPR. Je dient hier toestemming voor te gaan vragen.

Voor je mailings geldt dat ook. Je moet uitdrukkelijk toestemming vragen. Sla die toestemming ook op: met naam, datum, ip adres, etc. Meer nieuwsbrieven of segmentatie van onderwerpen? Vraag en sla op!

Segmentering en profiling

Segmenteren en profilen wordt lastiger. Onder de oude wetgeving formuleerden we altijd lekker ruim. Nu dien je precies aan te geven wat je met die data gaat doen. Dus: hoe segmenteer je? Wat zijn je segmenten? Hoe komt segmentatie tot stand?

Hier en daar heb ik op websites al hele lijsten van profilingmogelijkheden en segmenten gezien. Die staan dan allemaal aangevinkt. Je kunt dan in 1 keer toestemming geven. Is dat hoe de cookiewalls gaan veranderen? Van nietszeggende tekstjes naar hele lijsten met elementen waar je toestemming voor geeft?

Adverteren: oei, oei, oei

Advertentiesystemen zijn erg intransparant. Als je advertenties geautomatiseerd op je site plaats, dan weet je vaak niet eens exact waar ze vandaan komen. Er is een partij die de advertentie serveert, er zijn handelsplatformen en adverteerders. Vaak plaatsen al deze partijen cookies. Waar die exact voor gebruikt worden is vaak niet bekend. Wat ze opslaan en hoe ze een profiel samenstellen ook niet. Dat is een lastig issue onder de nieuwe wetgeving. Hoe sla je toestemming op als je niet weet waar je toestemming voor moet vragen? Ja, de GDPR probeert transparantie te brengen, maar of dat in alle gevallen lukt?

Hoe ga ik de GDPR nu te lijf?

Volg bij mij de training GDPR met eigen actieplan | brochure of
Vraag een maatwerk training of offerte aan, of
Volg het gratis webinar GDPR

Terug